Je bekijkt nu Olie filter
oliepeil

Olie filter

Smering

De smering is vooral bij die onderdelen belangrijk, die met andere onderdelen in contact komen. Dat zijn bijvoorbeeld de nokkenas(sen) met de kleppen, de krukas met de drijfstangen, de lagers en de zuigerringen langs de cilinderwand. Belangrijk is daarbij te weten dat deze onderdelen op de zogenaamde schuifpassing zijn gebouwd. Dat betekent, dat bij normale motortemperatuur de onderdelen permanent met elkaar in contact staan en de werkende krachten niet abrupt worden overgebracht. Metaal krimpt bij koude en zet bij warmte weer uit. Bij een koude motor is er tussen de onderdelen daarom nog een bepaalde speling. Bij oudere wagen is dit te horen aan het gerinkel van de kleppen en hydraulische klepstoters. Wanneer de motor echter zijn werkingstemperatuur heeft bereikt, zijn alle onderdelen zo ver uitgezet dat de schuifpassing is bereikt.

Het makkelijkst is de dealer of een universele garage waar je je auto in onderhoud hebt. Bij het olie verversen (meestal moet dat jaarlijks) zal de monteur ook het oliefilter vervangen. Een nieuw oliefilter kost € 10 en vervangen kost heel weinig tijd.

De smering van de motor is enorm belangrijk. Wanneer de smeerlaag verloren gaat, dreigt de zogenaamde zuigervreter. De gebruikte olie is echter niet voor 100% zuiver en daarom moet deze worden gefilterd. Hier komt de oliefilter in het spel, die met zijn fijne poriën het merendeel van de vuildeeltjes eruitfiltert. Is hij verstopt, moet hij snel worden vervangen. Wij leggen u uit, hoe u de vervanging zelf uitvoeren kan en wat de beste combinatie van olie en filter is.

Een versleten en gebruikte oliefilter aan het einde van zijn leven is vanwege de dichtgeslibde poriën niet meer in staat, de benodigde doorstroming en de filterprestatie te handhaven. In het meest extreme geval komt er zelfs helemaal geen olie meer door. Dan opent zich een beschermingsklep, die de olie ongefilterd in de motorruimte laat stromen. Rijdt men daarmee verder dan enkele kilometers, kunnen de vuildeeltjes micro-krasjes in het metaal veroorzaken, hetgeen uiteindelijk tot motorschade leidt. Dankzij moderne technologie is de vervangingsinterval van oliefilters beduidend groter geworden. Wie voor een kwaliteitsproduct kiest, kan op een werkingsduur tot 60.000 kilometer rekenen.