Je bekijkt nu Distributieriem vervangen

Distributieriem vervangen

Werking distributieriem. 
De distributieriem of ketting is essentieel voor (bijna) elke verbrandingsmotor. zonder deze riem kan er geen vorm van verbranding ontstaan. Dit komt omdat de distributieriem ervoor zorgt dat de nokkenas, de krukas en de kleppen door middel van deze riem of ketting worden aangedreven.
De distributieriem moet op tijd worden gezet. Dit wel zeggen dat de riem op een bepaalde stand moet worden gemonteerd, anders staat hij niet op tijd en werken de assen en de kleppen niet goed samen. Hierdoor kan motorschade ontstaan.

De waterpomp, de dynamo en eventueel de airco worden aangedreven door de multiriem.

Materiaal van een distributieriem?
Een distributieriem wordt gemaakt van rubber welke is verstevigd door metalen draden. Omdat de riem flexibel is, en er geen metaal met elkaar in verbinding staat, is smering niet nodig.

Wanneer Distributieriem vervangen?
Afhankelijk van het merk en model moet de riem met enige regelmaat worden vervangen. Dus wanneer de distributieriem van jouw auto moet worden vervangen, is afhankelijk van het merk en model. Bij de meeste merken ligt de interval tussen de 60 en 160 duizend kilometers. In de de meeste gevallen heeft de riem ook een leeftijdslimiet, 3, 5 of 10 jaar. Bij bijvoorbeeld Alfa Romeo is het bij een aantal motoren (T-spark) de interval om de 3 jaar of 60 000 kilometer. Gelukkig is de interval bij andere merken niet zo kort.

De waterpomp ook vervangen?
De meeste garagehouders adviseren bij het vervangen van de distributieriem ook om direct de waterpomp mee te vervangen. Dit is verstandig om te doen, omdat de waterpomp vaak achter de distributieriem is geplaatst. Dus als deze gaat lekken en vervangen moet worden, dan moet de riem ook weer worden verwijderd. Omdat het vervangen met name veel arbeidsuren kost, is het dus verstandig deze gelijktijdig met de distributieriem te vervangen.

Kosten vervangen distributieriem
De kosten variƫren sterk per merk, type en garagehouder. De bandbreedte ligt tussen de 250,- en 800,- euro. Een officiƫle merkdealer is bijna altijd duurder dan een universele garage. Maar bij een dealer heb je vaak wel de garantie dat er originele onderdelen worden gebruikt. Daarnaast geeft het wel of niet vervangen van de waterpomp eeen verschil van ongeveer 100,- euro.

Distributieriem of ketting ?
Sommigen beweren dat distributiekettingen beter zijn omdat ze langer meegaan. Sommigen beweren dat distributieriemen beter zijn omdat ze goedkoper te vervangen en stiller zijn. Het punt is dat je vaak niet kunt kiezen of er een distributieriem of een distributieketting in een auto zit die je gaat kopen. Als je toch de voorkeur geeft aan een distributieketting, dan zou je onderstaande merken kunnen overwegen:

BMW (nagenoeg allemaal uitgevoerd met distributieketting)
Mercedes Benz (nagenoeg allemaal uitgevoerd met een distributieketting)
Mazda (veel modellen zijn uitgevoerd met een distributieketting)
Cadillacs (alle modellen)
Honda (een aantal modellen zijn voorzien van een distributieketting)
Dacia (een aantal modellen o.a. de Duster en Sandero
Saab (alle turbo motoren zijn voorzien van een distributieketting)